ΣΕΠΕ, ΣΕΚΤ και ΕΕΕΠΕ Επιστολές προς Υπουργείο Οικ. & ΑΑΔΕ

Ανοιχτές επιστολές και δελτία τύπου για την Διασύνδεση των POS από 15/5/2024 αρχής γεννώμενης από την Ένωση επαγγελματιών & επιχειρήσεων πληροφορικής Ελλάδος (ΕΕΕΠΕ) ακολουθώντας στις 16/5/2024 ο Σύνδεσμος επιχειρήσεων πληροφορικής και επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ) έως και το δελτίο τύπου του Συνδέσμου Εισαγωγέων & Κατασκευαστών Ταμειακών (ΣΕΚΤ) στις 20/05/2024 βομβαρδίζουν, εκθέτουν, αλληλοκατηγορούν και μιλάνε πίσω από τις πόρτες όσο ανοιχτά το επιτρέπουν οι κανόνες για το πολύβουο έργο της διασύνδεσης των EFTPOS που αποτελεί εθνική Ελληνική πατέντα.
Δείτε τις επιστολές και τα δελτία τύπου:

15/5/2024 – Επιστολή ΕΕΕΠΕ για τη διασύνδεση ERP-POS και την υποχρεωτικότητα της «ηλεκτρονικής τιμολόγησης»

Ένωση επαγγελματιών & επιχειρήσεων πληροφορικής Ελλάδος

ΠΡΟΣ: ΜΜΕ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: Γραφείο Πρωθυπουργού
Υπουργείο Οικονομικών
Γενική Διεύθυνση
ΑΑΔΕ
Διεύθυνση Επικοινωνίας ΑΑΔΕ

Τετάρτη, 15/05/2024
αρ. πρωτ.: 2/2024

Ανοιχτή Επιστολή

Θέμα: Διασύνδεση ERP-POS και υποχρεωτικότητα «Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης»

Μια σύντομη αναδρομή στα τελευταία 2 χρόνια

Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού της, η πολιτεία τα τελευταία χρόνια κάνει σοβαρές προσπάθειες στον τομέα της πάταξης της φοροδιαφυγής. Κύριος πρωταγωνιστής των επικείμενων αλλαγών ως τώρα, υπήρξε το περιβόητο myDATA, και η υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων της χώρας να στέλνουν όλα τα παραστατικά τους σε αυτό.

Όπως σε όλους τους τομείς, έτσι και εδώ απαιτήθηκε χρόνος προσαρμογής όλων των εμπλεκομένων φορέων, στις νέες συνθήκες της αγοράς. Η αλλαγή αυτή έγινε αρκετά σταδιακά, αφού διήρκεσε 2 ολόκληρα χρόνια, για να φτάσουμε στο σημείο να απαιτηθεί από 1/1/2024 η “σε πραγματικό χρόνο” αποστολή των παραστατικών για όλες τις επιχειρήσεις.

Η υποχρέωση για αποστολή των παραστατικών στο myDATA, είναι και ο λόγος που οι περισσότεροι μικροί και μεσαίοι Έλληνες επαγγελματίες και επιχειρηματίες, γνώρισαν υποχρεωτικά την μηχανογραφημένη τιμολόγηση, αφού ο μεγάλος όγκος των επιχειρήσεων, χρησιμοποιούσε ακόμη χειρόγραφα μέσα (βλ. πόσες επιχειρήσεις ήταν γραμμένες στο myDATA τον 12/2021 και πόσες είναι αυτή την στιγμή).

Σε αυτό το πλαίσιο, όλες οι επιχειρήσεις πληροφορικής – μαζί και τα μέλη του συλλόγου μας, ωφελήθηκαν αποκτώντας νέο πελατολόγιο, αλλά ταυτόχρονα απαιτήθηκε από όλους προσαρμογή στα νέα δεδομένα, με επενδύσεις και.. “άπειρες” εργατοώρες.

Ηλεκτρονική Τιμολόγηση – όχι απλώς μηχανογραφημένη

Ας διαχωρίσουμε αρχικά την “Ηλεκτρονική Τιμολόγηση” (PEPPOL) από την μηχανογραφημένη τιμολόγηση και τα Ηλεκτρονικά Βιβλία myDATA, γιατί πολλοί τα μπερδεύουν – ίσως σκοπίμως ή ίσως γιατί δεν καταλαβαίνουν την διαφορά.

Ως PEPPOL (Pan European Public Procurement On Line), ορίζεται μια συλλογή επιχειρησιακών, λειτουργικών, σημασιολογικών και τεχνικών προδιαγραφών, διατάξεων νομικού πλαισίου, λογισμικού και δημόσιου δικτύου δεδομένων.

Όταν λοιπόν η ΑΑΔΕ, μιλάει για “Ηλεκτρονική Τιμολόγηση”, δεν εννοεί μόνο την μηχανογραφημένη τιμολόγηση, όπως το 95% των επιχειρήσεων νομίζει, αλλά εννοεί τιμολόγηση βάσει του πρότυπου PEPPOL.

1ο πρόβλημα: Πάροχοι Η.Τ. και αθέμιτος ανταγωνισμός

Για να επιτευχθεί η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση PEPPOL, απαιτείται Πάροχος Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης και δυστυχώς με τα σημερινά δεδομένα δεν γίνεται μέσω των υπηρεσιών myDATA.

Αναλογίζεται άραγε η πολιτεία, τι αποτέλεσμα έχει αυτό για τον τομέα της Πληροφορικής και πιο συγκεκριμένα για τις Επιχειρήσεις/Επαγγελματίες που κατασκευάζουν λογισμικό, αλλά δεν είναι Πάροχοι Η.Τ. (συνήθως μικρές επιχειρήσεις και ανεξάρτητοι προγραμματιστές τους οποίους και εκπροσωπούμε).

Ποιοι είναι οι ιδιωτικοί πάροχοι Η.Τ.

Οι Ιδιωτικοί Πάροχοι (πάροχοι από εδώ και στο εξής), είναι αυτή τη στιγμή περίπου 20 εταιρείες – στην πλειοψηφία τους μεγάλοι οίκοι κατασκευής λογισμικού, που προσφέρουν το δικό τους λογισμικό με την δυνατότητα ηλεκτρονικής τιμολόγησης B2B και B2G.

Για να γίνει κάποιος Πάροχος Η.Τ. πρέπει να επενδύσει ένα αρκετά μεγάλο χρηματικό κεφάλαιο, να έχει τις ανάλογες Πιστοποιήσεις ISO – καθώς και τον ανάλογο εξοπλισμό και Data Centers. Σίγουρα όχι κάτι εύκολο για τη μεγάλη πλειοψηφία των μικρομεσαίων εταιρειών πληροφορικής στη χώρα μας, οι οποίες όμως, έχουν ΗΔΗ ένα σεβαστό μερίδιο πελατών που τις έχουν επιλέξει.

Το “κόστος” της Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης PEPPOL

Η Η.Τ., παρουσιάζεται ως λύση καταπολέμησης των πλαστών/εικονικών τιμολογίων και της φοροδιαφυγής – δεν διαφωνούμε, όμως προσθέτει ένα σημαντικό κόστος για κάθε εταιρία/επαγγελματία/φορολογούμενο.

Η ΑΑΔΕ φρόντισε να δημιουργήσει μετά κόπων και βασάνων το MYDATA, το οποίο ακόμα δεν έχει τελειοποιηθεί, και παρά το γεγονός ότι ακόμα δεν έχει δημιουργήσει «Δημόσιο Πάροχο» για τα Ηλεκτρονικά Τιμολόγια, απαιτεί στις νέες συμβάσεις του δημοσίου υποχρεωτική Ηλεκτρονική Τιμολόγηση PEPPOL και προμηνύει υποχρεωτικότητα για όλα τα παραστατικά από 1ης του 2025.
Επομένως… προστίθεται στο υπάρχον κόστος του εξοπλισμού και του λογισμικού (τιμολόγησης, ERP, κ.τ.λ.) το κόστος ενός Παρόχου, αρχικά για όλα τα για τα παραστατικά προς το δημόσιο (B2G) και στην συνέχεια… για όλα τα παραστατικά χονδρικής (B2B).

Πρέπει δηλαδή, υποχρεωτικά κάθε επιχείρηση/επαγγελματίας, να επιλέξει Πάροχο Η.Τ.!

Αυτό σημαίνει:
• Επιπλέον Κόστος για τα Παραστατικά προς Κρατικές – Δημόσιες Υπηρεσίες (B2G).
• Επιπλέον Κόστος για όλα τα Παραστατικά (B2B) από επιχείρηση προς επιχείρηση. Συγκεκριμένα οι τιμές που προσφέρουν, κυμαίνονται περίπου στα 0,20€/παραστατικό χονδρικής (B2B) και 0,80€/παραστατικό προς δημόσιο (B2G) σε πακέτα που πρέπει να προαγοράσει ο τελικός χρήστης, ενώ – αναλόγως παρόχου, συνήθως υπάρχουν κόστη χρήσης/έτος (που ξεκινάνε, για μια μικρή επιχείρηση για b2b από 150ευρω κ για b2g από 180€) αλλά και τυχόν κόστη εγκατάστασης ανά περίπτωση.

Ειδικά στην περίπτωση των B2G, να σημειώσουμε ότι πιστοποιημένοι είναι μόλις οι 3-4 εκ των 20 παρόχων, και εκ των πραγμάτων λόγω των δημοσίων συμβάσεων, είναι εκείνοι που διαμορφώνουν τις τιμές των ηλεκτρονικών τιμολογίων.

Αν λοιπόν σε αυτό το κόστος προσθέσουμε και το ετήσιο κόστος του λογισμικού Τιμολόγησης/ERP – και τυχόν υποστήριξης που θα χρειαστεί, το οποίο ήδη έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια λόγω του MYDATA, μπορούμε να πούμε ότι τα ετήσια έξοδα για κάθε εταιρεία/επαγγελματία, χρήστη ERP τουλάχιστον διπλασιάζονται!

Αναγνωρίζουμε ότι το κράτος φρόντισε και χρηματοδότησε μέσω vouchers την Ηλεκτρονική Τιμολόγηση – μόνο που τα συγκεκριμένα vouchers δεν είναι για πάντα, και δεν καλύπτουν το σύνολο των επιχειρήσεων.

Θέματα αθέμιτου ανταγωνισμού

Όπως προαναφέραμε, οι Ιδιωτικοί Πάροχοι στην πλειοψηφία τους κατασκευάζουν και προγράμματα ERP, επομένως, έχουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα συνδυαστικών λύσεων λογισμικού ERP και υπηρεσιών παρόχου Η.Τ..

Δεδομένου ότι οι συμβάσεις των παρόχων Η.Τ. γίνονται υποχρεωτικά μεταξύ των ιδίων και των τελικών χρηστών/εταιριών, είναι πολύ πιθανή η σταδιακή απορρόφηση του πελατολογίου των μικρών επιχειρήσεων πληροφορικής από τους παρόχους Η.Τ., με την απλή μέθοδο της αυξημένης τιμολόγησης στις υπηρεσίες παρόχου, αν ο τελικός χρήστης δεν επιλέγει το “δικό τους” ERP. Οπότε μιλάμε πλέον για αθέμιτο ανταγωνισμό.

2ο πρόβλημα: Διασύνδεση POS/ΦHM/ERP, ως μοχλός υποχρεωτικής Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης με Πάροχο

Ελάχιστος χρόνος προσαρμογής – Εφαρμογή Αποφάσεων Εδώ και Τώρα!

Σε 1η φάση ο χρόνος υλοποίησης που δόθηκε είναι εκτός πραγματικότητας. Με δελτίο τύπου στις 10/04/2024 από την ΑΑΔΕ, μαθαίνουμε ξαφνικά την υποχρέωση όλων των επιχειρήσεων ανάπτυξης λογισμικού ERP, που πρέπει να δηλώσουν συμβατότητα με POS της Ελληνικής αγοράς… άνω των 100 μοντέλων μέχρι τις 17/05!

Λίγες ημέρες μετά, 26/4/2024 με νέο δελτίο τύπου της ΑΑΔΕ, μαθαίνουμε για την δήλωση του πελατολογίου των εταιριών ERP και τον προγραμματισμό ραντεβού για την διασύνδεση των ERP με τα POS, με ημερομηνία λήξης υποβολής του πελατολογίου τις 13/5 και την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων έως την 1/7.

Με έκπληξη παρακολουθούμε να διαμορφώνεται ένα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα, το οποίο μάλιστα ανακοινώθηκε τις τελευταίες μέρες, εν μέσω εορτών, από την ΑΑΔΕ, και η απουσία διευκρινήσεων σε αιτήματα/ερωτήματα συναδέλφων δείχνει δυστυχώς ένα μη δημοκρατικό χαρακτήρα.

Συνοψίζοντας λοιπόν, και ενώ δεν είχαμε καμία τέτοια υποχρέωση πριν, ζητούνται από τις εταιρείες μας σε διάστημα ενός μήνα:

• Να γνωρίζουμε αν και ποιοι πελάτες χονδρικής, έχουν και υποχρέωση ταμειακής/ΦΗΜ.

• Να γνωρίζουμε τι είδους ταμειακές έχουν οι πελάτες μας, ασχέτως αν τις έχουν προμηθευτεί από εμάς.

• Να γνωρίζουμε τι μοντέλο POS έχουν και αν είναι διασυνδεδεμένο με την/τις ταμειακή-ες/ΦΗΜ.

• Να κλείσουμε ραντεβού αφού βρούμε όλα τα παραπάνω, με προθεσμία της οποίας η προηγούμενη εβδομάδα, είναι οι πασχαλινές διακοπές. Και η διαδικασία του κλεισίματος ραντεβού να είναι με αποστολή αρχείου, που δεν μπορεί να γίνει εύκολα, από μη τεχνικούς υπαλλήλους.

• Να προσαρμόσουμε τα λογισμικά μας, αναλόγως ώστε να συμμορφώνονται με το λογισμικό διασύνδεσης (API) των Ιδιωτικών Παρόχων Η.Τ.. Ενδεχομένως και με παραπάνω από ένα API, ώστε να είμαστε ανταγωνιστικοί, αφού από την πλευρά τους οι πάροχοι έχουν διαφορετικές τιμές και υπηρεσίες.

Όλα αυτά, απαιτούνται από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις σε διάστημα 1 μήνα εντός εορταστικής περιόδου, και εν μέσω βομβαρδισμού στην αγορά με τις διασυνδέσεις των ταμειακών με τα POS.

Οι Πάροχοι και οι κατασκευαστές ΦΗΜ δεν είναι έτοιμοι

Να επισημάνουμε ότι ακόμα δεν είναι έτοιμα όλα τα απαραίτητα εργαλεία από την μεριά των παρόχων Η.Τ και κατασκευαστών ΦΗΜ (προγράμματα, drivers κ.τ.λ.).

Έτσι εκβιαστικά, αναγκαστήκαμε να δηλώσουμε ραντεβού για τις διασυνδέσεις την ίδια στιγμή που Πάροχοι Η.Τ. και κατασκευαστές ΦΗΜ ακόμη “δουλεύουν” τα API/Drivers.

Σχετικά με τη διασύνδεση ERP και POS

Σύμφωνα με την τεχνική τεκμηρίωση του myDATA, για να μπορέσουν τα στοιχεία να αποσταλούν από το ERP, χρειάζεται η υποχρεωτική διαμεσολάβηση ενός τρίτου σημείου, οπότε αυτή την στιγμή υπάρχουν δύο αποδεχτοί τρόποι διασύνδεσης των ERP με τα EFT-POS:

1. ERP μέσω ΦΗΜ, των οποίων οι drivers δεν είναι ακόμη έτοιμοι (πάνω από 130 μοντέλα + μεγάλο αριθμό ΦΗΜΑΣκΑΔΗΜΕ).
2. ERP μέσω ΠΑΡΟΧΟΥ Η.Τ..

Χρησιμοποιείται δηλαδή η υποχρέωση διασύνδεσης POS, ως μοχλός πίεσης στην υποχρεωτική επιλογή ενός παρόχου.

Στην περίπτωση λοιπόν, που εταιρία/επαγγελματίας έχει χονδρικές και λιανικές πωλήσεις – καλείται πάλι να πληρώσει διπλάσιο κόστος για την διασύνδεση του προγράμματος ERP, ΚΑΙ στην εταιρεία κατασκευής ή υποστήριξης του προγράμματος, ΚΑΙ στον Πάροχο Η.Τ. ή στην αγορά ΦΗΜ.

Γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος διασύνδεσης ανεξάρτητος από πάροχο/φημ;

Ενώ υπάρχει δυνατότητα απευθείας επικοινωνίας των ERP με τα EFT-POS δεν προβλέπεται σαν λύση. Απλοποιώντας το ΦΕΚ Α.1155/2023 επιτυγχάνεται η κατακόρυφη μείωση του κόστους κάθε χρήστη ERP, αφού δεν θα απαιτείται ούτε Πάροχος, ούτε ΦΗΜ.

Τι λέει το υπουργείο για όλα αυτά;

Σε συνέντευξή του, από τον Σεπτέμβριο του 2023 (λινκ στο τέλος της επιτολής), ο αρμόδιος υφυπουργός κ. Χάρης Θεοχάρης, παραδέχεται ότι ο σχεδιασμός της ΑΑΔΕ επιτάσσει υποχρεωτικότητα σε πάροχο, ενώ για τα “ηλεκτρονικά τιμολόγια” αναφέρει «βλέπουμε ότι τα προτιμούν, γιατί είναι εύχρηστα, είναι εύκολα ως διαδικασία» με τρόπο που δείχνει ότι ίσως και ο ίδιος μπερδεύει την “Ηλεκτρονική Τιμολόγηση” με την “Μηχανογραφημένη Τιμολόγηση”, προφανώς διότι δεν έχει σωστή ενημέρωση. Για τους παρόχους ο υφυπουργός αναφέρει ««η διαδικασία είναι συγκεκριμένη και γνωστή», ενώ την ίδια στιγμή η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων, ακούει και δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς σημαίνει η λέξη “πάροχος”, ενώ στην καλύτερη περίπτωση καταλαβαίνει ότι πάροχοι είμαστε εμείς, οι κατασκευαστές των ERP.

Τέλος, ο κ. Πιτσίλης αναφέρθηκε στην δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ και στο ότι υπάρχει σχεδιασμός να επεκταθεί με λειτουργίες παρόχου ««για όσους τυχόν δεν θέλουν να πάνε σε ιδιώτη», χωρίς να διασαφηνίσει, αν αυτή η επέκταση θα υποστηρίζει διασύνδεση με τα υπόλοιπα ERP, όπως το myDATA.

Όμως, απ’ ότι καταλαβαίνουμε, η όποια επέκταση του λογισμικού της ΑΑΔΕ με λειτουργίες παρόχου, θα έρθει σε 2ο χρόνο· πράγμα που φαίνεται και από το γεγονός ότι παρουσιάζει μεγάλες καθυστερήσεις σε άλλα σημεία, όπως π.χ. ότι δεν έχει υιοθετήσει ακόμη το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση (που έπρεπε να υπάρχει σε εφαρμογή από την 1/1/2024).

Ακόμη και αν έρθει τελικά ή λύση της ΑΑΔΕ, δεν γνωρίζουμε αν θα μας περιλαμβάνει. Δεν έχουμε καμία επίσημη ενημέρωση και αντιθέτως φαίνεται να υπάρχει πλήρης αδιαφορία για τα δικά μας λογισμικά, στα οποία ζητείται να συμμορφωθούν άμεσα, εν αντιθέσει με το τι θα ισχύσει για τα δημόσια συστήματα.

Τάση για Ολιγοπωλιακή αγορά

Και ενώ όλα τα παραπάνω βρίσκονται σε εξέλιξη, στον χώρο της πληροφορικής της χώρας, ακόμα και στην περίπτωση εταιριών που παρέχουν εξειδικευμένα λογισμικά, βλέπουμε ήδη να εξαγοράζονται από μεγάλες εταιρίες πληροφορικής/παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Ο κλάδος της πληροφορικής σταδιακά μετατρέπεται σε ολιγοπώλιο.

Τι προτείνουμε;

• Συζήτηση για την πρόβλεψη της απευθείας διασύνδεσης ERP με EFT-POS, με την προϋπόθεση να δημιουργηθεί ένα ενιαίο πρωτόκολλο επικοινωνίας των EFT-POS, όπως έγινε με τις Ταμειακές (σημ. 3 έτη χρόνος προετοιμασίας για Ταμειακές και EFT-POS). Ενδεχομένως θα μπορούσαν να δοθούν Σειριακοί Αριθμοί στα λογισμικά ERP, όπως έχουν οι ΦΗΜ για το ESend, και να χρησιμοποιηθεί το πρωτόκολλο που υπάρχει για τις ΦΗΜ (Ταμειακές, ΑΔΗΜΕ, φορολογικοί).

• Παράταση Χρόνου για να δημιουργηθεί πρώτα Δημόσιος Πάροχος από την ΑΑΔΕ και ύστερα να εφαρμοστεί υποχρεωτικά η Ηλεκτρονική Τιμολόγηση B2G, B2B, ώστε να δοθεί ο χρόνος στις εταιρίες του χώρου της πληροφορικής να προσαρμοστούν χωρίς φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού

• Παρατάσεις Χρόνου σε ότι αφορά τις διασυνδέσεις ERP με EFT-POS και ΦΗΜ/Παρόχων Η.Τ. . Ειδικά για την Α.1098/2022 και Α.1155/2023, πιστεύουμε ότι η υλοποίηση της διασύνδεσης ενέχει προ¬βλήματα και λεπτομέρειες που πρέπει να συζητηθούν.

• Καλύτερη και Άμεση Ενημέρωση όλων των Επιχειρήσεων Πληροφορικής που ασχολούνται με την Κατασκευή Λογισμικού. Να προβλέπεται χρόνος και τρόπος, ώστε να παρέχονται διευκρινήσεις επί του περιεχομένου των ΦΕΚ. Η ταχύτητα με την οποία δημοσιεύονται οι αποφάσεις σε συνδυασμό με την αδυναμία λήψης διευκρινήσεων δημιουργούν σύγχυση και εκνευρισμό στα στελέχη των εταιριών πληροφορικής και δυσχεραίνεται η εργασία τους.

• Διαβούλευση με όλους του εμπλεκόμενους φορείς και Επιχειρήσεις Πληροφορικής που κατασκευάζουν Λογισμικό.

Συμπεράσματα

Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της υποχρεωτικής «Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης», είναι εκτός τόπου και χρόνου. Ενώ, σε συνδυασμό με την βιασύνη για την διασύνδεση POS και ERP έχουν δημιουργήσει φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού, τα οποία δυσχεραίνουν την λειτουργία πολλών μικρομεσαίων επιχειρήσεων πληροφορικής και αναπόφευκτα θα οδηγήσουν είτε στην απορρόφηση τους από τις μεγαλύτερες, είτε στο να βάλουν λουκέτο.

Με λύπη παρατηρούμε να ολιγοπωλείται σταδιακά ο κλάδος μας. Το κλείσιμο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων πληροφορικής θα αυξήσει την ανεργία στο κλάδο, με αποτέλεσμα οι μεγάλες εταιρίες πληροφορικής να καρπωθούν πολύ εξειδικευμένο και πολύ φθηνό υπαλληλικό προσωπικό, λόγω της υπερπροσφοράς εργασίας που θα δημιουργηθεί. Αυτή η εικόνα δεν ταιριάζει σε μια χώρα που φιλοδοξεί να είναι πρωτοπόρος σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού και ανάπτυξης.

Καλούμε σε – και θα επιδιώξουμε – συνεργασία, τους αρμόδιους φορείς/αρχές και όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε η μετάβαση αυτή να είναι ομαλή για όλους μας, συμπεριλαμβανομένων και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Καλούμε επίσης όλους τους ενδιαφερομένους, εταιρείες και επαγγελματίες του κλάδου να έρθουν σε επικοινωνία με τον σύλλογο.

Μπορείτε να επικοινωνήσετε με την (υπό-σύσταση) “Ένωση Επαγγελματιών & Επιχειρήσεων Πληροφορικής Ελλάδας – ΕΕΕΠΕ”, μέσω του email info@eeepe.gr.

Για την Ε.Ε.Ε.Π.Ε. – Η ιδρυτική ομάδα

 

16/05/2024 – Επιστολή ΣΕΠΕ για τη διασύνδεση ERP με POS

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΣΕΠΕ)
Αμβροσίου Φραντζή 19, 117 43 Αθήνα, Τ 210 9249540 – 1, F 210 9249542, www.sepe.gr, info@sepe.gr

Προς
κύριο Χάρη Θεοχάρη
Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών

κύριο Γεώργιο Πιτσιλή
Διοικητή ΑΑΔΕ

Κοιν:
κύριο Κωστή Χατζηδάκη
Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών

Αθήνα, 16 Μαΐου 2024
Αρ. Πρωτ.: 232

Θέμα: Διασύνδεση ERP με POS

Κύριοι,

Με μεγάλη μας έκπληξη και λύπη ενημερωθήκαμε την προηγούμενη Τετάρτη από εύλογα εξοργισμένες επιχειρήσεις-μέλη μας ότι τη Μεγάλη Παρασκευή, 3 Μαΐου 2024, ανακοινώσατε τη δημοσίευση δύο νέων εγκυκλίων, τις Α.1074/2024 και Α.1075/2024, επιτρέποντας την αξιοποίηση της Α.1098/2022 για τη διασύνδεση με ERP, σε αντίθεση με όλα όσα είχαμε συζητήσει.

Όλα αυτά τα χρόνια, από το 2018, συνεργαζόμαστε για το myDATA, για το οποίο εκδηλώνετε την υπερηφάνεια σας σε Εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο, χτίζοντας το σύστημα βήμα-βήμα από την αρχή. Ως κλάδος Ψηφιακής Τεχνολογίας είμαστε πάντα δίπλα στην Πολιτεία για κάθε θέμα, το οποίο αναβαθμίζει την ψηφιακή της ετοιμότητα και μειώνει τη φοροδιαφυγή και τη γραφειοκρατία. Στο πλαίσιο αυτό, ήμασταν ουσιαστικοί αρωγοί και στη διασύνδεση με τα POS, παρ’ όλο που – από την αρχή – σας είχαμε εξηγήσει ότι δεν χρειάζεται η πολυπλοκότητα αυτή, για να ελέγχετε τις συναλλαγές. θα μπορούσατε κάλλιστα, όπως σας είχαμε προτείνει, να εντοπίσετε πολύ εύκολα τη φοροδιαφυγή με διασταύρωση των πληρωμών με POS και των στοιχείων, με τα οποία ενημερώνεται το myDATA σας είχαμε, μάλιστα, προτείνει να σας φτιάξουμε αυτήν την εφαρμογή δωρεάν ως ΣΕΠΕ. Με τον τρόπο αυτό θα γλιτώναμε όλη αυτήν την αναστάτωση, που έχει προκληθεί στην αγορά.

Παρ’ όλα αυτά, συμπλεύσαμε μαζί σας στη διασύνδεση των POS, η οποία, με δική σας απόφαση, θα προχωρούσε σε δύο στάδια: α) διασύνδεση των POS με ταμειακές μηχανές, β) διασύνδεση των POS με ERP και Παρόχους Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης (ΥΠΑΗΕΣ) ή φορολογικούς μηχανισμούς νέων ασφαλών προδιαγραφών (ΦΗΜΑΣ).

Ας πιάσουμε, όμως, το νήμα από την αρχή:

– Στη νέα Ψηφιακή Ελλάδα, το ενδιαφέρον σας εστιάστηκε από το 2021 στη διασύνδεση των POS με ταμειακές μηχανές.

– Τον Ιούλιο του 2022, εδώ και σχεδόν δύο χρόνια, εκδόθηκε η εγκύκλιος Α.1098/2022 για τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS.

– Το καλοκαίρι του 2023, ένα χρόνο σχεδόν μετά την έκδοση της Α.1098/2022, επιμείναμε ως ΣΕΠΕ ότι θα πρέπει, επιτέλους, να ασχοληθεί η ΑΑΔΕ και με τη διασύνδεση των POS με τα ERP. Ο λόγος γι’ αυτό ήταν ότι υπάρχουν χιλιάδες επιχειρήσεις στην αγορά, οι οποίες χρησιμοποιούν ERP και σταθμούς τιμολόγησης, καλύπτοντας επιχειρησιακές ανάγκες σημαντικά διαφορετικές και διευρυμένες από εκείνες, που δύναται να ικανοποιήσει μια συμβατική ταμειακή μηχανή. Τελικά, αναγνωρίζοντας ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος της ελληνικής αγοράς λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο, μας ζητήσατε να σας υποβάλουμε τις προτάσεις μας, πράγμα και το οποίο κάναμε λίγες εβδομάδες αργότερα.

– Τον Οκτώβριο του 2023 εκδόθηκε η εγκύκλιος Α.1155/2023 για τη διασύνδεση των POS με τα ERP, τους Παρόχους Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης και τους νέους φορολογικούς μηχανισμούς (ΦΗΜΑΣ), εφαρμόζοντας μια πολύ πιο πολύπλοκη λύση από αυτήν που σας είχαμε προτείνει.

– Στις 22-12-2023 Εκδόθηκε η ΥΑ 190104 ΕΞ 22-12-2023 για τη σύσταση Ομάδας Εργασίας για την παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου «Διασύνδεση Ηλεκτρονικών Ταμειακών Μηχανών με συστήματα (POS) και με την Α.Α.Δ.Ε.».

– Η Ομάδα Εργασίας ξεκίνησε τις συνεδριάσεις της τον Δεκέμβριο του 2023. Η εκπρόσωπος του ΣΕΠΕ έθεσε τις προϋποθέσεις για τη διασύνδεση των POS και των φορολογικών μηχανισμών με τα ERP, με κύριο θέμα τη διαθεσιμότητα πρωτοκόλλων επικοινωνίας τόσο από τις εταιρείες των POS (NSPs), όσο και από τους κατασκευαστές φορολογικών μηχανισμών, και τη διαθεσιμότητα εξοπλισμού POS και ΦΗΜΑΣ για τη διεξαγωγή ελέγχων πριν την εγκατάσταση στους τελικούς αποδέκτες (Επιχειρήσεις όλων των κλάδων).
Κατέθεσε, επίσης, συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εργασιών, το οποίο έγινε αποδεκτό από όλους τους συμμετέχοντες, τονίζοντας ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση, αλλά και άμεση προτεραιότητα, για κάθε υλοποίηση η οριστικοποίηση των προδιαγραφών και η σταθεροποίηση του συνολικού περιβάλλοντος (εφαρμογών – φορολογικών μηχανισμών – POS) πριν γίνει οποιαδήποτε εγκατάσταση σε επιχειρήσεις, για την αποφυγή δημιουργίας προβλημάτων στην καθημερινότητά τους.

– Δυστυχώς, καμία από τις προϋποθέσεις που θέσαμε δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί, π.χ. οι προδιαγραφές αλλάζουν συνεχώς, δοκιμές που επαναλαμβάνονται με τους διαθέσιμους εξοπλισμούς έχουν διαφορετικά αποτελέσματα, κ.λπ.

– Επιπρόσθετα, παρ’ όλες τις συζητήσεις στην Ομάδα Εργασίας και τη συμφωνία για δημιουργία ενός κοινού πρωτοκόλλου επικοινωνίας, δεν υπήρξε καμία απολύτως τήρηση των προϋποθέσεων για τη διασύνδεση των POS με ERP. Δεν υπήρξε καμία πίεση για τη διάθεση πρωτοκόλλων εκ μέρους των NSPs, ούτε αντίστοιχων μηχανημάτων POS και φορολογικών μηχανισμών ΦΗΜΑΣ, σε αντίθεση με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών, όπου η πίεση προς τους NSPs ήταν μεγάλη και συνεχόμενη, με αποτέλεσμα να ρίξουν, δικαιολογημένα, όλο το βάρος τους στη διασύνδεση με τις ταμειακές μηχανές.

– Το αποτέλεσμα είναι να έχουν υλοποιηθεί διάφορα πρωτόκολλα για τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών και να προχωρούν οι επιχειρήσεις εμπορίας και εγκατάστασης ταμειακών μηχανών στην υλοποίηση της Α.1098, όπου αυτό είναι εφαρμοστέο (όπου υπάρχουν, δηλαδή, εγκατεστημένες ταμειακές μηχανές, πολλές από τις οποίες αναβαθμίζονται κιόλας).

– Η επιθυμία, όμως, τόσο του κλάδου Ταμειακών Μηχανών – Φορολογικών Μηχανισμών, όπως έχει γνωστοποιηθεί από τους εκάστοτε εκπροσώπους του κατά τις συνεδριάσεις της Ομάδας Εργασίας, όσο και άλλων μελών της επιτροπής, συμπεριλαμβανομένων κάποιων εκπροσώπων του Ελληνικού Δημοσίου, ήταν να επεκταθεί η Α.1098 και στις εγκαταστάσεις, όπου υπάρχουν συστήματα ERP!
Με απλά λόγια, διασύνδεση αγνοώντας την εγκατάσταση του ERP, εκμεταλλευόμενη τα συστήματα ταμειακών μηχανών. Αγνοώντας, δηλαδή, τους λόγους που ανάγκασαν την ΑΑΔΕ να εκδώσει την Α.1155. Λόγοι που αποσκοπούν στην εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων και των επιχειρησιακών διαδικασιών τους και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να καλυφθούν από τις λειτουργίες ταμειακών μηχανών.

– Επιπρόσθετα, υπάρχει και διαθέσιμη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στο πλαίσιο της Ψηφιακής Αναβάθμισης Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, για την αγορά ταμειακών μηχανών και POS (!!!). Αντί να αναβαθμιστούν, όμως, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τις πάμε 10 χρόνια πίσω. Όχι ψηφιακή αναβάθμιση, αλλά ταμειακή διασύνδεση, για να παίρνει στοιχεία η ΑΑΔΕ. Μπορεί η ΑΑΔΕ, ως δημόσιος φορέας, να αναβαθμίζεται, αποκτώντας πρόσβαση σε περισσότερα δεδομένα, αλλά οι ΜμΕ σίγουρα δεν αναβαθμίζονται ψηφιακά, επειδή απλά αγοράζουν με κουπόνι ταμειακές μηχανές και POS. Η ΑΑΔΕ θα μπορεί κάλλιστα να χρησιμοποιήσει κονδύλια του ΤΑΑ διαθέσιμα για τον οργανισμό της και όχι τα κονδύλια της ψηφιακής αναβάθμισης των ΜμΕ.

– Στις 27/4/2024, ημέρα Σάββατο, εκδόθηκε η απόφαση Α.1065/2024 για την τήρηση του Μητρώου Παρόχων Υπηρεσιών Τεχνικής Υποστήριξης Εμπορικών/Λογιστικών προγραμμάτων διαχείρισης ERP και τον προγραμματισμό των ραντεβού διασύνδεσης. Η εν λόγω απόφαση έχει προκαλέσει σημαντική σύγχυση στους εγκαταστάτες ERP, καθώς, για να προγραμματίσουν ραντεβού διασύνδεσης, απαιτείται να έχουν στην κατοχή τους εκδόσεις των προγραμμάτων, που υποστηρίζουν τη δυνατότητα διασύνδεσης POS με φορολογικούς μηχανισμούς (ΦΗΜΑΣ) η Παρόχους Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης. Ωστόσο, οι εν λόγω εκδόσεις δεν είναι διαθέσιμες επί του παρόντος από τις κατασκευάστριες εταιρίες ERP, καθώς οι δυνατότητες διασύνδεσης ΦΗΜΑΣ – ERP

– POS δεν έχουν ακόμη δοκιμαστεί/ελεγχθεί από τις εταιρείες ERP λόγω όλων των παραπάνω….

– Τα θέματα αυτά τονίσαμε σε συναντήσεις μας τόσο με εσάς, κύριε Υφυπουργέ, όσο και με εσάς, κύριε Διοικητά, την 1η Μαΐου και την 27η Απριλίου αντίστοιχα, συνεπικουρούμενοι και από ομάδα μελών μας, η οποία εκπροσωπούσε όλες τις κατηγορίες των επιχειρήσεων λογισμικού (Μικρές, Μεσαίες και Μεγάλες), καθώς επίσης και Παρόχους Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης.

– Και, μετά από όλα αυτά, φτάσαμε στη Μεγάλη Παρασκευή, όπου, σε αντίθεση με ό,τι έχουμε συζητήσει, εκδόθηκαν οι εγκύκλιοι Α.1074 και Α.1075, με τις οποίες, ουσιαστικά, σταματά η πίεση για την υλοποίηση της Α.1155 των ERPs και προχωρούν τα πάντα με την Α.1098 των ταμειακών μηχανών….. Και αυτό παρά το γεγονός ότι, μέχρι και πριν τις αποφάσεις αυτές, σε τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο, υποστηρίζατε ότι η Α.1155 αφορά σε οποιοδήποτε λογισμικό τιμολόγησης και, με αυτό το δεδομένο, όλη η αγορά λογισμικού υλοποιούσε την Α.1155 ως σήμερα.

– Το αποτέλεσμα των ασυνεπών επιλογών σας είναι ότι οι τελικοί αποδέκτες/ επιχειρήσεις, που έχουν εγκατεστημένα ERPs, περιμένουν τους προμηθευτές τους (επιχειρήσεις λογισμικού και Παρόχους) να προχωρήσουν στην διασύνδεση με τα POS, γιατί κάποια στιγμή, αν δεν το κάνουν, θα τους επιβληθεί πρόστιμο….

– Και οι επιχειρήσεις λογισμικού περιμένουν μηχανές (POS) και πρωτόκολλα, μηχανές ΦΗΜΑΣ πλήρως λειτουργικές (να καλύπτουν, δηλαδή, τις υφιστάμενες λειτουργίες και διαδικασίες της αγοράς) για να κάνουν δοκιμές…..

– Ταυτόχρονα υπάρχει και μια υποχρέωση των επιχειρήσεων λογισμικού να κάνουν Δήλωση Συμβατότητας με εξοπλισμό, που δεν έχουν, για να δοκιμάσουν τη συμβατότητα. Αν, όμως, δεν το κάνουν μέχρι αύριο, Παρασκευή 17 Μαΐου, που λήγει η προθεσμία, τι θα γίνει; θα τους επιβληθεί πρόστιμο;

– Παρεμπιπτόντως, η Δήλωση Συμβατότητας είναι λάθος (π.χ. μεταξύ άλλων, ζητά από τον Νόμιμο Εκπρόσωπο της επιχείρησης να κάνει δήλωση συμβατότητας για τον εξοπλισμό με τον οποίον είναι συμβατή η εφαρμογή του και για τον εξοπλισμό, με τον οποίο δεν είναι συμβατή η εφαρμογή του, δηλαδή με όλον τον εξοπλισμό που μπορεί να υπάρχει σε όλο τον κόσμο… ). Έχουμε ήδη, όπως γνωρίζετε, στείλει σχετική επιστολή με τις προτάσεις μας για το θέμα αυτό από τις 22-4-2024, αλλά δεν έχουμε δει καμία ανταπόκριση. Και οι ημερομηνίες τρέχουν. Και οι επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα δεν ξέρουν τι να κάνουν…

Πραγματικά, δεν έχουμε κάτι άλλο να προσθέσουμε. Προφανώς, θέλουμε να πιστεύουμε, ότι δεν έχετε συνειδητοποιήσει τι ακριβώς έχει γίνει. Δεν έχετε συνειδητοποιήσει ότι με τις αποφάσεις σας της Μεγάλης Παρασκευής δεν βοηθάτε στην εξάπλωση της διασύνδεσης. Ούτε καν στην εξάπλωση των ταμειακών μηχανών βοηθάτε. Δεν υπάρχει περίπτωση οι επιχειρήσεις της αγοράς να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίον λειτουργούν, να δυναμιτίσουν την καθημερινότητά τους, επειδή εσείς έτσι το αποφασίσατε. Η ΑΑΔΕ θα πρέπει να πάρει τα στοιχεία που χρειάζεται, αλλά και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να λειτουργήσουν, για να μπορούν να πληρώνουν φόρους και πρόστιμα.

Θα πρέπει να καταλάβετε ότι η έλλειψη απευθείας επικοινωνίας των συστημάτων ERP και POS δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στην ολοκλήρωση των συναλλαγών και στη λειτουργία της επιχείρησης. Χωρίς την απρόσκοπτη διασύνδεση, δεν είναι δυνατή η επιβεβαίωση κρίσιμων παραμέτρων, όπως:
– η πληρωμή,
– τα φιλοδωρήματα,
– οι δόσεις
– τα προγράμματα επιβράβευσης, κ.λπ.

Αυτό επηρεάζει αρνητικά την εξυπηρέτηση πελατών και τη λογιστική/ χρηματοοικονομική παρακολούθηση. Είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη επικοινωνία ERP – POS, χωρίς ενδιάμεση παρέμβαση ταμειακής μηχανής, με τη χρήση ΦΗΜΑΣ ή Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, όπως περιγράφεται στην Α.1155, για την ακεραιότητα των δεδομένων και τη βέλτιστη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Η απαίτηση για διασύνδεση κάθε σημείου τιμολόγησης ενός συστήματος ERP με μία ξεχωριστή ταμειακή μηχανή, προκειμένου να επιτευχθεί η επικοινωνία με τα POS και η συμμόρφωση με την Α.1098, ενέχει πολλά μειονεκτήματα, πέραν της μειωμένης λειτουργικότητας που προαναφέραμε, τα πιο σημαντικά εκ των οποίων θεωρούμε ότι είναι τα παρακάτω:
– Αυξημένο κόστος: Οι επιχειρήσεις θα επιβαρυνθούν με το κόστος αγοράς πολλαπλών ταμειακών μηχανών για κάθε σημείο τιμολόγησης.
– Ανάγκη επανεκπαίδευσης προσωπικού: Το προσωπικό τιμολόγησης θα πρέπει να εκπαιδευτεί και στον χειρισμό της ταμειακής μηχανής, επιπλέον της γνώσης του ERP.
– Αδυναμία λειτουργίας WEB ERP εφαρμογών, δηλαδή εφαρμογών που λειτουργούν μέσω Iηternet, αφού δεν υπάρχει δυνατότητα επικοινωνίας με το τοπικό δίκτυο και, επομένως, με τις ταμειακές μηχανές. (Τί θα γίνει με τις επιχειρήσεις, οι οποίες λειτουργούν με αυτόν τον τρόπο; θα εξαιρεθούν;)
– Αδυναμία υποστήριξης προσαρμοσμένων (cuςtomized) εφαρμογών: όπως έχουμε συζητήσει πολλές φορές, σε αρκετές επιχειρήσεις, που χρησιμοποιούν ERP συστήματα,
έχουν αναπτυχθεί και λειτουργούν πολλές εξειδικευμένες λύσεις από τους NSPs και τους προμηθευτές ERP, προκειμένου να καλύψουν τις ειδικές ανάγκες των επιχειρήσεων αυτών. Ωστόσο, αυτές οι προσαρμοσμένες λύσεις δεν είναι δυνατόν να συνεχίσουν να λειτουργούν, όταν οι συναλλαγές POS διεκπεραιώνονται μέσω ταμειακών μηχανών.

Η ΑΑΔΕ φαίνεται να έχει λησμονήσει, επίσης, τα επιχειρήματα περί ανασφαλών ταμειακών μηχανών και παλαιών φορολογικών μηχανισμών (ΕΑΦΔΣΣ), που είναι ευάλωτες σε παραβιάσεις και αλλοιώσεις δεδομένων, γεγονός που οδήγησε στην κατάργηση των ΕΑΦΔΣΣ και στην ανάπτυξη των περιβόητων ‘ΆΠΟΡΘΗΤΩΝ” ΦΗΜΑΣ και ΦΗΜΑΣ εστιατορίων, θέτοντας δε στόχο και την αντικατάσταση των παλαιών ταμειακών μηχανών.

Ωστόσο, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι διασύνδεσης, η ΑΑΔΕ όχι μόνο δεν προχωρά στην αντικατάσταση των ταμειακών με ασφαλείς και “απαραβίαστες” νέες ταμειακές μηχανές, αλλά επιπλέον αναβαθμίζει το λογισμικό των υφιστάμενων παλαιών ανασφαλών ταμειακών, επιβαρύνοντας οικονομικά τις επιχειρήσεις και επιβάλλοντας τη χρήση των ανασφαλών μηχανών σε ακόμη μεγαλύτερο αριθμό επιχειρήσεων ως μέσο διασύνδεσης των ERP με τα POS.

Έχετε, αλήθεια, ενημερωθεί για τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά; Γνωρίζετε, π.χ. ότι πολλές επιχειρήσεις, μικρές-μεγάλες, λένε ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να δεχθούν πιστωτικές κάρτες, παρά μόνο μετρητά, ότι δεν μπορούν να συμπεριλάβουν το φιλοδώρημα στην πληρωμή με κάρτα, ότι ζητούν να προπληρώσεις το φαγητό που θα φας και το ποτό που θα πιείς, αν ζητήσεις να πληρώσεις με κάρτα, ότι πρέπει να πηγαίνει ο πελάτης στο POS, αντί το POS στον πελάτη; Τί θα γίνει με τους τουρίστες; Το έχετε σκεφτεί αυτό;

Η χώρα μας, τα τελευταία χρόνια, από το 2019 μέχρι και σήμερα, έχει κάνει τεράστια ψηφιακά βήματα. Και φτάνουμε στο 2024, για να γεμίσουμε τη χώρα ταμειακές μηχανές, τις οποίες οι επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να αποσύρουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, γιατί δεν θα εξυπηρετούν τις ανάγκες τους, εφόσον, σύμφωνα με το Αίτημα Παρέκκλισης της Ελλάδας προς την ΕΕ, θα προχωρήσουμε το 2025 σε καθολική Ηλεκτρονική Τιμολόγηση μεταξύ των επιχειρήσεων. Τί θα κάνουμε τότε; θα τους πούμε “συγνώμη, λάθος”, “έπρεπε να πιάσουμε το ορόσημο του ΤΑΑ” ή θα τους δώσουμε ένα ακόμη κουπόνι για να κάνουν πραγματική ψηφιακή αναβάθμιση και να προχωρήσουν στην Ηλεκτρονική Τιμολόγηση;

Κύριε Υφυπουργέ, κύριε Διοικητή,

ο ΣΕΠΕ και ο κλάδος Ψηφιακής Τεχνολογίας είναι εδώ, για να στηρίζει την Πολιτεία, τις Επιχειρήσεις και τους Πολίτες. Και αυτό θα κάνουμε και σε αυτήν την περίπτωση: Αφενός μεν, θα φροντίσουμε να ενημερωθούν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για την υφιστάμενη κατάσταση και, αφετέρου, θα συνεχίσουμε με την ίδια ένταση τις προσπάθειες μας, ώστε να βρεθεί μια λύση κοινά αποδεκτή. Και, φυσικά, είμαστε πάντα διαθέσιμοι να υποστηρίξουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όποια επιχείρηση, μέλος μας ή μη, είναι προβληματισμένη και χρειάζεται την υποστήριξή μας.

Στο πλαίσιο αυτό, παρακαλούμε πολύ να ολοκληρωθούν σωστά οι διαδικασίες μετάβασης όλων των επιχειρήσεων στη διασύνδεση με τα POS. θεωρούμε ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την ισονομία:
– Να παρασχεθεί στις εταιρείες λογισμικού, ανά την Ελλάδα, ο εξοπλισμός που χρειάζονται, για να κάνουν τους απαραίτητους ελέγχους ή/και να δημιουργηθούν τα κατάλληλα εργαστήρια (labs), στα οποία να έχει πρόσβαση για δοκιμές, κατόπιν ραντεβού, κάθε επιχείρηση ERP της χώρας.
– Να αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος που μέχρι σήμερα δαπανήθηκε αγνοώντας τις εγκαταστάσεις ERP και την υλοποίηση της Α.1155 από όλους τους συμμετέχοντες στο έργο.
– Να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στους τελικούς αποδέκτες/ επιχειρήσεις, που διαθέτουν εγκατάσταση ERP, για την ομαλή τους μετάβαση.
– Να μην επιβληθεί κανένα πρόστιμο στις επιχειρήσεις, που δεν θα μπορούν να διασυνδεθούν, από τη στιγμή που δεν συντρέχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις.

Ολοκληρώνοντας, θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε για άλλη μια φορά, ότι οι επιχειρήσεις λογισμικού ERP ανά την Ελλάδα, έχουν έναν πολύ μεγάλο αριθμό πελατών με πολλά συνδεδεμένα POS ο κάθε πελάτης. Αν η Α.1155 είχε υποστηριχθεί από την αρχή, αντί να επιμένετε 2 χρόνια τώρα στη διασύνδεση ταμειακών μηχανών, το περιβόητο ορόσημο του ΤΑΑ θα είχε ήδη επιτευχθεί. Με την πεποίθηση, όμως, πως ποτέ δεν είναι αργά, ας το κάνουμε τώρα και ας το κάνουμε σωστά.

Παραμένουμε πάντα στη διάθεσή σας.

Με εκτίμηση,
Γιώτα Παπαρίδου
Πρόεδρος Δ.Σ.

ΣΕΚΤ: Επιστολή στην ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ

Προς: Υπουργείο Οικονομικών

Υπόψιν: Υπουργού κ. Χατζηδάκη Κωνσταντίνου

Κοινοποίηση 1: Υπουργείο Οικονομικών

Υφυπουργό κ. Θεοχάρη Χάρη

Κοινοποίηση 2: Α.Α.Δ.Ε. Διοικητή κ. Πιτσιλή Γεώργιο

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Επιστολή στην ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών & της ΑΑΔΕ

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου Εισαγωγέων & Κατασκευαστών Ταμειακών, παρακολουθώντας τις εξελίξεις έστειλε την ακόλουθη επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη, τον Υφυπουργό Χάρη Θεοχάρη και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή:

Εξαιτίας του γεγονότος ότι λάβαμε γνώση, μετά τη δημοσιοποίησή της, της πρόσφατης επιστολής του ΣΕΠΕ προς τις ηγεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, οφείλουμε να εκφράσουμε τις θέσεις μας έναντι όσων εκ των διαλαμβανομένων σε αυτή, αφορούν τον κλάδο μας.

Α. Διασύνδεση Ταμειακών Συστημάτων με POS

Διαπιστώνουμε με έκπληξή μας τη δυσαρέσκεια έως και αντίδραση των εκπροσώπων του συγκεκριμένου Συνδέσμου (εξαιρούμε, από όσα ακολουθούν, την πλειοψηφία των επιχειρήσεων του κλάδου αυτού), για την εναλλακτική δυνατότητα που παρέχεται από την ΑΑΔΕ, αναφορικά με τον τρόπο διασύνδεσης των Ταμειακών Συστημάτων που χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για την έκδοση των παραστατικών εσόδων τους, με τα Μέσα Αποδοχής Ηλεκτρονικών Πληρωμών (POS) που διαθέτουν.

Επιτρέψτε μας, καθώς αντιλαμβανόμαστε ότι εμμέσως πλην σαφώς, στοχοποιείται ο κλάδος μας, ως ένας εξ αυτών που στήριξε την παροχή από την ΑΑΔΕ αυτής της εναλλακτικής δυνατότητας, να διατυπώσουμε κατωτέρω τις απόψεις μας επί του θέματος αυτού:

– Είναι γνωστό, ότι οποιαδήποτε υπόχρεη του μέτρου της διασύνδεσης επιχείρηση, προκειμένου να συμμορφώνεται με τις ισχύουσες φορολογικές διατάξεις, οφείλει να διαθέτει και να λειτουργεί ως Ταμειακό Σύστημα, μία από τις πιο κάτω τρεις λύσεις:

α) Μία αυτόνομη Ταμειακή Μηχανή (ΦΤΜ)

β) Μια κατάλληλη εμπορική εφαρμογή (ERP), συνδεδεμένη με Πιστοποιημένο Πάροχο Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων (Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ)

γ) Μια κατάλληλη εμπορική εφαρμογή (ERP), συνδεδεμένη με κάποιου τύπου Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ)

– Περαιτέρω, οι τρόποι διασύνδεσης του Ταμειακού Συστήματος με το Μέσο Αποδοχής Ηλεκτρονικών Πληρωμών (POS), σύμφωνα με τις πρόσφατες Φορολογικές Αποφάσεις είναι οι εξής:

1. Αν το Ταμειακό Σύστημα είναι μια αυτόνομα λειτουργούσα Ταμειακή Μηχανή (ΦΤΜ), διασυνδέεται υποχρεωτικά με το POS, με τον τρόπο που προβλέπεται στην Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Α.1098/2022 (με αυτό τον τρόπο έχουν διασυνδεθεί έως σήμερα περισσότερες από 250.000 Ταμειακές Μηχανές με POS).

2. Αν το Ταμειακό Σύστημα είναι ERP συνδεδεμένο με Υ.ΠΑ.Η.Ε.Σ, διασυνδέεται υποχρεωτικά με το POS, με τον τρόπο που προβλέπεται στην Απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Α.1155/2023 (η εκκίνηση της διαδικασίας διασύνδεσης στις περιπτώσεις αυτές εκκρεμεί).

3. Αν το Ταμειακό Σύστημα είναι ERP, συνδεδεμένο με ΦΗΜ, εναπόκειται στην διακριτική ευχέρεια του Software House, που έχει προμηθεύσει το ERP ή στον επίσημο Συνεργάτη – Μεταπωλητή του, σε συνεννόηση με την υπόχρεη επιχείρηση και εκτιμώντας τις ανάγκες της και τις απαιτήσεις της, να επιλέξει τον τρόπο που προβλέπεται είτε στην Α.1155/2023 είτε στην Α.1098/2022 (η διαδικασία διασύνδεσης στις περιπτώσεις αυτές ξεκίνησε με υποτονικούς ρυθμούς, μόλις πρόσφατα).

Προκειμένου να άρουμε κάθε παρεξήγηση ή παρανόηση, διευκρινίζουμε πως όλοι οι ΦΗΜ που διαθέτουν οι επιχειρήσεις του Συνδέσμου μας και συνεργάζονται με τα ERP, όπως στην πιο πάνω τελευταία περίπτωση, παρέχουν τη δυνατότητα και των δύο τρόπων διασύνδεσης, τόσο αυτού σύμφωνα με την Α.1155/2023 όσο και αυτού με την Α.1098/2022. Η επιλογή, όπως προαναφέραμε, είναι πρωτίστως του Software House και δευτερευόντως της υπόχρεης για διασύνδεση οντότητας.

Δοθέντων των ανωτέρω, μας δημιουργείται εύλογη απορία για το αν υφίσταται οποιοσδήποτε λόγος, για οποιοδήποτε καλόπιστο εμπλεκόμενο στις ως άνω διαδικασίες μέρος, που θα δικαιολογούσε την αντίθεσή του στην διαθεσιμότητα δύο εναλλακτικών επιλογών στην περίπτωση όπου το ERP λειτουργεί σε συνεργασία με ΦΗΜ, ιδιαίτερα όταν η επιλογή της εναλλακτικής λύσης επαφίεται στην απόλυτη ελευθερία, κυρίως αυτού που έχει την ευθύνη του ERP.

Σαφώς, δεν θα θέλαμε να αποδώσουμε τις αντιρρήσεις που εγείρονται, σε πιθανές επιχειρηματικές επιδιώξεις και εκτιμούμε ότι οφείλονται σε κάποιου είδους λανθασμένη εκτίμηση, καθόσον η δυνατότητα υλοποίησης της διασύνδεσης με τον τρόπο που προβλέπεται στην Α.1098/2022, (τρόπος με κατεκτημένη εμπειρία εκ των δεκάδων χιλιάδων διασυνδέσεων έως σήμερα), αφενός εξυπηρετεί πρωτίστως τις επιδιώξεις της Φορολογικής Αρχής, για την επίτευξη όσο το δυνατόν μεγαλύτερου αριθμού διασυνδέσεων, εντός των περιορισμένων χρονικών ορίων που έχουν τεθεί και αφετέρου προσφέρει, κυρίως προς εκείνους που έχουν την ευθύνη της διασύνδεσης του ERP με το POS, σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως τα κατωτέρω:

1. Δεν απαιτείται να πραγματοποιηθούν εργαστηριακά τεστ των δεκάδων εμπορικών εφαρμογών, με δεκάδες POS, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η μεταξύ τους συμβατότητα. Το έχουν πράξει νωρίτερα για λογαριασμό τους, όλοι οι ΦΗΜ οι οποίοι και αναλαμβάνουν την διασύνδεση με το POS, όπως προβλέπεται στην Α.1098/2022, αφού αποτελούν, ούτως ή άλλως, αναπόσπαστο μέρος του συγκεκριμένου συνδυασμού Ταμειακού Συστήματος.

2. Δεν χρειάζεται να ενσωματώσουν στα ERPs, απολύτως κανένα από τα πολλά και διαφορετικά πρωτόκολλα επικοινωνίας των POS, ώστε να είναι σε θέση να διασυνδεθούν τα ERPs με τα δεκάδες διαφορετικών τύπων POS. Και τούτο, καθώς το έχουν κάνει νωρίτερα οι ΦΗΜ που υποχρεώθηκαν να διασυνδεθούν σχεδόν με όλα τα διαθέσιμα σήμερα POS της αγοράς.

3. Αποφεύγεται η εργασία της διασύνδεσης, σύμφωνα με την Α.1155/2023, που θα βάραινε τους προμηθευτές των ERPs και κατά γενική ομολογία, θα αποδεικνυόταν επίπονη και χρονοβόρα για αυτούς (δείτε την πρόσφατη περιπέτεια των τεχνικών των ταμειακών μηχανών). Αντιθέτως, μέσω της αξιοποίησης του τρόπου διασύνδεσης που προβλέπεται στην Α.1098/2022, το βάρος αυτό θα αναληφθεί από τεχνικούς, που διαθέτουν την εμπειρία (που αποκτήθηκε μέσω της πραγματοποίησης σχεδόν 250.000 τέτοιων διασυνδέσεων έως σήμερα).

4. Ανεξάρτητα όμως από όλα τα ανωτέρω και σε κάθε περίπτωση, ο τρόπος διασύνδεσης που θα επιλεγεί, αποτελεί αποκλειστικό δικαίωμα του προμηθευτή του ERP, κατόπιν της εκτίμησης των ιδιαιτεροτήτων και των αναγκών της συγκεκριμένης κάθε φορά επιχείρησης.

Πρέπει εδώ να επισημάνουμε ότι, η διασύνδεση με βάσει την Α.1098/2022 προσφέρει σημαντική διευκόλυνση προς τους μικρότερους κατασκευαστές ERPs, οι οποίοι δεν διαθέτουν το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό ώστε να καλύψουν, στο ασφυκτικό χρονικό περιθώριο που παρέχεται, την υλοποίηση των προβλεπόμενων στην Α.1155/2023 (ενσωμάτωση στα ERPs πολλών διαφορετικών πρωτοκόλλων επικοινωνίας που απαιτούν τα δεκάδες διαφορετικά POS), αλλά ούτε και διαθέτουν εύκολη πρόσβαση και επιρροή έναντι των NSPs και Acquirers, ώστε να τους παρασχεθούν από αυτούς, αφενός ο απαραίτητος χρόνος εργαστηριακών δοκιμών και αφετέρου κάποιος αριθμός demo POS, προκειμένου να ελέγξουν και να διασφαλίσουν την ορθή διασύνδεση των εφαρμογών τους με αυτά.

Είναι λοιπόν προφανές, ότι αν δεν είχε παρασχεθεί η εναλλακτική λύση της Α. 1098/2022, θα ελλόχευε ο κίνδυνος τα μικρά Software Houses να επιβαρύνονταν δυσβάσταχτα, με σοβαρό κίνδυνο να αποκλειστούν από την αγορά και το μερίδιο το οποίο κατέχουν σήμερα, να αναζητούσε άλλες λύσεις.

Β. «Ανασφαλείς» Ταμειακές Μηχανές

Είναι ευκαιρία, τη δεδομένη αυτή στιγμή και εξαιτίας των σχετικών αναφορών στην επιστολή του ΣΕΠΕ, να τοποθετηθούμε ξεκάθαρα επί του θέματος αυτού, παρότι έως σήμερα ηθελημένα δεν το έχουμε πράξει.

Αναμέναμε πως ένας φορέας όπως είναι ο ΣΕΠΕ, όταν μάλιστα τα μέλη του διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνική κατάρτιση, δεν θα υιοθετούσε τα κατά καιρούς διαδιδόμενα περί της ελεγχόμενης ασφάλειας των Φορολογικών Μηχανισμών και τα οποία πολύ απέχουν από την πραγματικότητα.

Η συνεχής όμως προσπάθεια υπονόμευσης των απολύτως ασφαλών ΦΗΜ και η προσπάθεια ανάδειξης λύσεων, βασισμένων σε ανοικτά υπολογιστικά περιβάλλοντα και σε εφαρμογές λογισμικού, ως των μοναδικών που προσφέρουν ασφάλεια και ταυτόχρονα συμβάλουν στην ψηφιακή αναβάθμιση των επιχειρήσεων, δεν θα μπορούσε να έχει ως εύλογη ερμηνεία, τη «δήθεν» προστασία του δημόσιου συμφέροντος και τη «δήθεν» τεχνολογική αναβάθμιση των επιχειρήσεων, παρά μόνο την προσπάθεια της εκ βάθρων αλλαγής της αγοράς, με σκοπό την κατάληψη του μεριδίου της αγοράς, εκείνου του κλάδου, που επιχειρείται με τον τρόπο αυτό να αποκλειστεί.

Κατόπιν αυτών, θα πρέπει να επισημάνουμε τα εξής:

Σήμερα οι ΦΗΜ, ενσωματώνουν εντελώς σύγχρονες τεχνολογίες λειτουργίας και ασφάλειας και μάλιστα η πλειονότητα εξ αυτών είναι συνδεδεμένοι στο Cloud.

Είναι επίσης γνωστό ότι έως σήμερα είναι κοινή πρακτική των φορολογικών αρχών, πολλών ευρωπαϊκών χωρών, σημαντικά πιο εξελιγμένων τεχνολογικά, να χρησιμοποιούν αντίστοιχους ΦΗΜ. Προς επίρρωση αυτού, ενδεικτικά σας αναφέρουμε ότι στη γειτονική μας Ιταλία, λειτουργούν σήμερα, βάσει πρόσφατης νομοθεσίας, 1.800.000 τέτοιου τύπου ΦΗΜ, (Ταμειακές Μηχανές και ΑΔΗΜΕ), παρόμοιοι με του Ελληνικούς και σχεδόν πανομοιότυπων προδιαγραφών και για τους οποίους ουδέποτε και από κανέναν δεν τέθηκε υπό αμφισβήτηση η ασφάλειά τους.

Προκειμένου να γίνουν κάποια θέματα σαφή, τόσο αναφορικά με τα περί «μειωμένης ασφάλειας των ΦΗΜ», όπως αναφέρεται στην επιστολή του ΣΕΠΕ όσο και στα ψευδεπίγραφα κατά καιρούς δημοσιεύματα περί «πειραγμένων Ταμειακών Μηχανών» επισημαίνουμε τα εξής:

α) Η αντικατάσταση των Ταμειακών Μηχανών εστίασης, δεν γίνεται γιατί οι υφιστάμενες είναι μη ασφαλείς, αλλά εν όψει της διασύνδεσης με τα POS, θα πρέπει να εκδίδονται δελτία παραγγελίας στο σερβίρισμα και όχι οι τελικές αποδείξεις όπως σήμερα. Αυτό, προκειμένου η απόδειξη να εκδίδεται την στιγμή που ο καταναλωτής θα πληρώσει, οπότε να επιλεγεί και ο τρόπος πληρωμής με μετρητά ή κάρτα κατά την στιγμή εκείνη.

β) Η αντικατάσταση των δήθεν μη ασφαλών ΕΑΦΔΣΣ, δεν γίνεται επειδή είχαν ζητήματα ασφάλειας, αλλά εξαιτίας του ότι διαπιστώθηκε πως το μέρος της λειτουργίας που είχε παραχωρηθεί στο λογισμικό του υπολογιστή, με το οποίο συνεργάζονται οι ΕΑΦΔΣΣ, ήταν εκείνο που παραβιαζόταν και αλλοίωνε τα στοιχεία με τα οποία την τροφοδοτούσε. Γι’ αυτό αποφασίστηκε, και το μέρος της λειτουργίας που διεκπεραιωνόταν από τον Η/Υ να μεταφερθεί στο ασφαλές περιβάλλον των νέων ΦΗΜ και αυτό ακριβώς κάνουν πλέον οι ΦΗΜΑΣ.

γ) Πέρα αυτών, οι Φορολογικές Αρχές γνωρίζουν ότι σε όποιες περιπτώσεις εντοπίστηκε παραβίαση του ως άνω λογισμικού στον υπολογιστή, τα διαφυλαγμένα και μη αλλοιωμένα στοιχεία που είχαν καταχωρηθεί στις ΕΑΦΔΣΣ, ήταν εκείνα που αξιοποιήθηκαν για να εντοπιστεί το μέγεθος των εσόδων που είχαν αποκρυφθεί. Αυτές λοιπόν ήταν αποκλειστικά οι περιπτώσεις που τα δημοσιεύματα τις παρουσίαζαν ως «πειραγμένες Ταμειακές Μηχανές».

δ) Όλα τα ανωτέρω κάλλιστα μπορούν να τα διαβεβαιώσουν και οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, οι οποίες έχουν επισημάνει και εγγράφως κατά το παρελθόν, ότι ουδέποτε έχει εντοπιστεί παραβίαση και παραποίηση των δεδομένων, οποιουδήποτε τύπου ΦΗΜ.

Γ. Η συμβολή του ΣΕΚΤ στις προσπάθειες της ΑΑΔΕ για πάταξη της φοροδιαφυγής

Είναι γνωστό, ότι ο σύνδεσμός μας (ΣΕΚΤ) και οι επιχειρήσεις που ανήκουν σε αυτόν, πάντα στάθηκαν αρωγοί, ποικιλοτρόπως, στις προσπάθειες των Φορολογικών Αρχών, που αποσκοπούσαν στον έλεγχο και στον περιορισμό της φοροδιαφυγής, στις καθημερινές συναλλαγές.

Είναι επίσης γνωστό, ότι ο ΣΕΚΤ, σε συνεργασία με τη Φορολογική Αρχή και αναλαμβάνοντας το σύνολο του κόστους, δημιούργησε και εξελίσσει το Πληροφοριακό Σύστημα ΦΗΜ (ΠΣΦΗΜ), γνωστό ως ESEND, με το οποίο είναι συνδεδεμένοι, αποστέλλοντας καθημερινά στοιχεία, περισσότεροι από 400.000 ΦΗΜ κάθε τύπου. Είναι δε εντυπωσιακό το γεγονός, ότι έως σήμερα, το ESEND έχει δεχτεί και καταχωρίσει εκατοντάδες εκατομμυρίων συναλλαγές χωρίς απολύτως κανένα ιδιαίτερο πρόβλημα.

Εν κατακλείδι και σε κάθε περίπτωση, καλούμε τους συμμετέχοντες στην εν λόγω αγορά, χωρίς παραπλανητικές τακτικές και χωρίς την αναπαραγωγή αβάσιμων απόψεων, που σκοπεύουν στην απόκτηση πλεονεκτικής θέσης κλάδων της αγοράς έναντι άλλων, να συμβάλουν θετικά, προκειμένου η αγορά να λειτουργεί ομαλά και με ασφάλεια, χωρίς τον κίνδυνο δημιουργίας ολιγοπωλίων και να επαφίεται στις υπόχρεες επιχειρήσεις η ευχέρεια της ελεύθερης επιλογής, μεταξύ περισσοτέρων της μιας λύσεων, καθ’ όλα ισότιμων, τόσο από πλευράς ασφάλειας όσο και από πλευράς λειτουργικότητας, εκτιμώντας πάντα οι ίδιες τις ιδιαίτερες δικές τους ανάγκες και απαιτήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ΣΕΚΤ δηλώνει (και δημοσίως) την πρόθεσή του για στενή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους επιχειρηματικούς φορείς, αλλά και τις φορολογικές αρχές, στοχεύοντας αποκλειστικά και μόνο, στην επιτυχή ολοκλήρωση του μεγάλου και δύσκολου έργου της Διασύνδεσης των POS με τα Ταμειακά Συστήματα, σε μια εύρυθμα λειτουργούσα αγορά.

Όπως πάντα, παραμένουμε στη διάθεσή σας.

Με εκτίμηση

Κατράδης Δημήτρης

Πρόεδρος Δ.Σ.